Mabna.co
جستجو در مبنا
  • خانه
  • پایگاههای تخصصی
  • سوالات متدوال هوش تجاری

سوالات متداول



پرسش پاسخ
هوش تجاری چیست؟ هوش تجاری، راهکاری به منظور جستجو و تحلیل آسان اطلاعات می باشد به گونه ای که برای تصمیم گیرندگان در کلیه سطوح سازمان سهولت در دسترسی، درک، تحلیل، همکاری و عمل بر روی داده ها در همه جا و همه وقت را به ارمغان بیاورد. هوش تجاری به مجموعه‌اي از مهارت‌ها، فناوري‌ها و برنامه‌هاي كاربردي اطلاق مي‌شود كه به‌ منظور جمع‌آوري، يكپارچه‌سازي، تجزيه ‌و‌ تحليل و ايجاد دسترسي به انباره ‌هاي داده سازمان مورد استفاده قرارمي‌گيرند. هوش تجاري در قالب پردازش تحليلي برخط به تحليل داده‌هاي تجاري و ایجاد بستری مناسب جهت اتخاذ تصميمات دقيق و هوشمند مي‌پردازد. هوش تجاري، نه به عنوان يک محصول و نه به عنوان يک سيستم، بلکه به عنوان يک معماري و رويکردي جديد مورد نظر است که البته شامل مجموعه اي از برنامه‌هاي کاربردي و تحليلي است.
چرا به راهکار های هوش تجاری و داشبورد مدیران نیازمندیم؟ موارد و سناریو های خاصی که مشخص می کنند چرا به پیاده سازی راهکار هوش تجاری نیاز مندیم از این دست می باشند:

• نیاز به تجمیع داده ها از نرم افزار های کاربردی و منابع داده ای چند گانه.

• کمبود وسعت دید نسبت به حوزه های عملیاتی، مالی و سایر حوزه ها

• نیاز به دسترسی سریع و اثربخش به داده های کسب و کار

• افزایش تعداد کاربرانی که نیاز به دسترسی به اطلاعات و توانمندی های تحلیلی دارند.

• رشد سریع سازمان و نیاز به تصمیمات صحیح بر اساس اطلاعات دقیق و به موقع

• معرفی محصولات جدید

• تازه های روز در زمینه فناوری اطلاعات

چه سازمان هایی به راهکار هوش تجاری و نرم افزار داشبورد مدیران نیاز دارند؟ عموما کلیه سازمان های بزرگ، متوسط و کوچک، می توانند از مزایای کسب و کار هوشمند بهره گیرند.
فرایند کلی پیاده سازی راهکار کامل هوش تجاری به تفکیک مراحل چیست؟  داشبورد مدیران
علل شکست پروژه های BI چیست؟ 1. درک ضعیف از مفهوم هوش تجاری راهکار هوش تجاری اغلب به عنوان یک راهکار معجزه گر شناخته می شود. هنگامی که یک کسب و کار به سمت پروژه هوش تجاری گام بر می دارد، بدون داشتن درک عمیقی از نیازمندی ها و خصوصا توانایی های خود، توقعات بالایی از این پروژه خواهند داشت که این خود باعث شکست BI خواهد شد.

2. تجمیع داده ضعیف اینجا بایستی درس بزرگی را به سازمان ها در خصوص سیستم هوش تجاری یا هر پروژه نرم افزاری دیگری یاد آوری کنیم: همه چیز با داده شروع می شود. اگر داده ای شما تمیز نبوده یا احیانا معتبر نیستند، نه تنها ممکن است پروژه هوش کسب و کار شما با شکست مواجه شود، بلکه این شکست در سراسر سازمان ممکن است تصمیمات کلیدی را تحت تاثیر قرار داده و نسبت به پروژه های نرم افزاری ایجاد بدبینی نماید

3. کمبود حمایت مدیران بعضا به دلایل غیر قابل پیش بینی و وجود مشکلات، پروژه های هوشمند سازی کسب و کار در زمان پیش بینی شده به انجام نمی رسند. در این مورد حمایت های قدرتمند مدیران کلیدی برای اتمام موفقیت آمیز پروژه بسیار حیاتی خواهد بود.

4. شرح نیاز مندی های ناقص در صورتی که سازمان درک درستی از کاربران نهایی سیستم و همچنین نیازمندی های آنان نداشته باشد و این نیاز مندی ها را به درستی به تیم طراحی و پیاده سازی راهکار هوش تجاری منتقل نکند، پروژه با شکست مواجه خواهد شد.

5. شناسایی و تجزیه و تحلیل نواقص بعد از شناسایی نیازمندی ها، نکته دیگری که بسیار در اجتناب از مشکلات بزرگ کارساز خواهد بود، تحلیل نقاط ضعیف و ناکارامدی ها می باشد. نکته مهم دیگر این است که سعی بر جمع آوری تمامی داده های در دسترس، تجزیه و تحلیل را بسیار دشوار خواهد ساخت و باید از این حالت اجتناب گردد.

6. استفاده از ابزار های نرم افزاری ناخوشایند یا ناشناخته هوش تجاری فرض کنید تمامی موارد مطرح شده در بالا را به درستی انجام داده اید: درک درستی از هوش تجاری دارید، دارای حمایت مطمئنی از طرف مدیران هستید، داده های تمیزی دارید و تمامی نیاز های کاربران نهایی سیستم را جمع آوری نموده اید. با این حال، در صورتی که ابزار مناسبی انتخاب نکنید یا کاربران علاقه ای به آن نداشته و احساس کنند پیچیده است، پروژه هوش کسب و کار شما در آخرین سطح با شکست مواجه خواهد شد.

7. عدم توانایی در تغییر چه خواهد شد اگر پس از پیاده سازی راهکار هوش تجاری کسب و کار شما نیاز به تغییر داشته باشد؟ متاسفانه بسیاری از راهکار های هوش تجاری به گونه ای بنا نشده اند که بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند. این تغییرات می تواند برای مثال راه اندازی خط تولید جدیدی در کارخانه باشد. راهکار هوش تجاری در صورتی که ظرفیت تطابق با چنین تغییراتی را نداشته باشد شکست خواهد خورد.

ویژگی های منحصر به فرد راهکار هوش تجاری شرکت مبنا چیست؟ • انجام کلیه فعالیت های مرتبط با راهکار شامل فعاليت‌هاي مشاوره و استقرار Enterprise Data Warehouse، سامانه كاربردي و نهايتا راه حل BI توسط اين شركت و بسنده نكردن به مشاوره و فعاليت‌هاي صرفاً تئوريك و يا بالعكس يعني عدم اتكاي صرف به نرم‌افزار

• كاهش هزينه‌هاي مشاوره و انتخاب ابزار مناسب با توجه به فراهم بودن امكان خريد و پشتيباني و استقرار ‌نرم‌افزار

• تجربه پياده سازي و استقرار در سازمان‌هاي بزرگ

• امکان بهره برداري از سامانه در زمان بسيار کوتاه

• داشتن محصولی کاملاً بومی و داخلی همگام با آخرین متدولوژی روز دنیا

• ارائه محصولی با قابلیت ها و امکانات بسیار ویژه، متعدد و کاربر پسند به شرح موارد مندرج در بخش مربوطه در سایت.

هزینه پیاده سازی راهکار هوش تجاری در سازمان چقدر است؟ هزینه پیاده سازی و اجرای راهکار هوش تجاری در درجه اول به نوع (برای مثال، هلدینگ ها، شرکت ها و ...) سازمان بستگی دارد و در درجه دوم به تعداد حوزه های مورد نظر سازمان برای پیاده سازی و همچنین تعداد شاخص های مرتبط برای پیاده سازی بستگی دارد. در کل می توان گفت این هزینه شامل هزینه ثابت ارائه یک نسخه لایسنس نرم افزار داشبورد به همراه هزینه ارائه خدمات مشاوره و پیاده سازی انبار داده و بانک تحلیلی OLAP است.
آیا هوش تجاری همان داشبورد های مدیریتی است؟ هوش تجاري، نه به عنوان يک محصول و نه به عنوان يک سيستم، بلکه به عنوان يک معماري و رويکرد جديد مورد نظر است که البته شامل مجموعه اي از برنامه‌هاي کاربردي و تحليلي است. هوش تجاری به مجموعه‌اي از مهارت‌ها، فناوري‌ها و برنامه‌هاي كاربردي اطلاق مي‌شود كه به‌ منظور جمع‌آوري، يكپارچه‌سازي، تجزيه ‌و‌ تحليل و ايجاد دسترسي به انباره ‌هاي داده سازمان مورد استفاده قرارمي‌گيرند. هوش تجاري در قالب پردازش تحليلي برخط به تحليل داده‌هاي تجاري و ایجاد بستری مناسب جهت اتخاذ تصميمات دقيق و هوشمند مي‌پردازد. هوش تجاري، نه به عنوان يک محصول و نه به عنوان يک سيستم، بلکه به عنوان يک معماري و رويکردي جديد مورد نظر است که البته شامل مجموعه اي از برنامه‌هاي کاربردي و تحليلي است. ابزار های هوش تجاری از قبیل داشبورد ها، در سطوح نهایی بکار گرفته می شوند. نرم افزار داشبورد، فراتر از یک ابزار گرافیکی برای نشان دادن داده های ایستا می باشد. داشبورد های مدیریتی، دارای قابلیت هایی از قبیل تحلیل نرخ روند، پیش بینی، و قابلیت حرکت کردن تا پایین ترین سطوح داده ای هستند و با این شیوه ها، دید شما را به سر تا سر سازمان وسعت می بخشند. ابزار های هوش تجاری از قبیل داشبورد مدیریتی، با گزارش دهی آسان، درک و تحلیل جامع تری را از داده ها در سراسر سازمان برای شما به ارمغان می آورند.
آیا ساختار داشبوردهای مدیریتی قابل تغییر هستند؟ ساختار داشبورد های مدیریتی برای مدیران در سطوح مختلف قابل تغییر و تعریف می باشد. همچنین کاربری و تنظیمات گزارشات قابل رویت برای مدیران بسیار ساده و کاربرپسند بوده و می توان نمایی کاملا شخصی سازی شده از شاخص ها و روند ها و انواع نمودار های گرافیکی مورد نظر آنها را ارائه داد.